Schimmenspel

In deze workshop leren de leerlingen het fenomeen schimmenspel kennen. 

Wie: voor groepen 1-8

Wat: een workshop van 75-90 min of een lessenreeks
Waar: in de klas voor de beeldende activiteit plus zo mogelijk een aparte speelzaal voor het schimmentoneeltje

Ter inleiding en inspiratie speel ik een raamvertelling met een kinderversje achter het schimmentoneel. 



Na een nabespreking en korte beeldbeschouwing van de verschillende poppen bouwt elk kind een eigen pop uit losse voor-geknipte vormen van zwart papier en tape. 

Als laatste stap spelen de kinderen in kleine groepjes zelf achter het toneel. Hier helpt het kinderversje de kleinere kinderen het hele speelvlak te gebruiken en de pop verschillend te bewegen. Wie er aan toe is kan nu zijn eigen verhaal spelen en zo het verhaal afmaken. 


U kunt uit de volgende vier raamvertellingen kiezen: 



1. Er is ruzie! 
Wat doe jij als er ruzie is?  Aanvallen als een trotse tijger? Terugtrekken als een schichtige schildpad? De raamvertelling ‘Er is ruzie’ stelt deze twee uiteenlopende karakters voor middels een muzikaal verhaaltje van rap muziek voorzien met een terugkerend refrein. Na de korte scene bespreekt de workshopleidster met de kinderen op welke manieren de kinderen ruzie maken en op welk dier dat lijkt. 






2. Held of monster? 



Wie is een held? En wie is een monster.Wie lijkt op een monster maar is eigenlijk wel een filmster, een ware held? Is de spin een monster of een held? Hoe zit het met de sterke mier dan? En de mot of het reetje?











3. Wakker wooordennnn! 


Een koe staat alleen op de kale wei. Zij roept de dieren uit de grond op wakker te worden en te komen spelen. Welk dier maken de kinderen wakker? Een worm, een vlinder of een vos? 











4. Carnaval der Dieren 


Bij de jaarlijkse telling van dieren raakt de opperteller in de war. Er verschijnen gemengde dieren. Zo komt er een aapjeskreeft – een aap met een kreeften-tang. Dat kan toch niet, die hoort hier toch niet.










Kerndoelen: 
Kerndoel 54: verkenning van taal en spel om gevoelens uit te drukken.
Kerndoel 52: Natuur en techniek:  


Competenties: 

Onderzoeken en creërend vermogen van de culturele competenties, 

Bij een lessenreeks is de activiteit opgebouwd aan de hand van fases van het creatief proces en de bijbehorende vermogens van oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren van het Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie SLO.   








Wil je mij in actie zien? Kijk dan een film die tijdens een workshop Schimmenspel in Museum Bronbeek is opgenomen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten